beleid 1.1 tot 1.7 niet invullen wordt gevolgd door belangrijke spelers buiten UWV - brief aan ministerie SZW

Gepubliceerd op 23 februari 2024 om 17:23

Geachte heer mevrouw,

 

Ik acht het van ZEER groot belang dat hierover ZO SNEL duidelijkheid wordt verschaft en wel zo snel mogelijk. Ik mag aannemen, in belang van correcte WIA beoordelingen, zo snel mogelijk richting zowel burger als UWV deze zienswijze zo snel mogelijk wordt aangepast. 

 

Problematiek van aandacht, geheugen, cocentratie speelt in veel ziektenbeelden mee en kan gevolg zijn van vermoeidheid als gevolg van pijn, niet aangeboren hersenletsel, Long covid, ME, LVB op gebied van verwerkingssnelheid, werkgeheugen, perceptueel denkvermogen, autisme, ADHD of combinaties.   

 

Uit begeleiding van client met LVB en ADHD als jobcoach, reintegratie en juridisch procedure bij UWV,  alsmede, onderzoek jurisprudentie, opleidingen die verzekeringsartsen krijgen en uitgangspunten die een belangrijk onafhankelijke instituut Ergatis hanteert blijkt dat 

 

1. Ergatis zich aanpast aan de werkwijze binnen UWV (wat haar dan direct niet meer onafhankelijk maakt) 

   https://www.ergatis.nl/Actueel/GBM-door-psychische-onzelfredzaamheid-maar-toch-een-FML--61 

2. UWV Eindhoven geeft aan dat zij FML uitsluitend invult wanneer er sprake is van dementie of Korsakov

3. een belangrijke opleider in noorden van Nederland geeft aan dat FML 1.1 tot 1.7 niet ingevuld hoeven te worden wanneer er 

   de beperkingen in dagelijks functioneren niet bijzonder beperkend zijn

   http://nascholingnoord.nl/presentaties/2020_02_06_rammeloo_belastbaarheid_bij_cognitieve_beperkingen_de_fml.pdf

 

De werkwijze dat FML 1.1 tot 1.7 uitsluitend bij GDM wordt ingevuld stoelt op een interne afspraak binnen UWV die in strijd is met de aanwijzingen CBBS en wordt uitgelegd door Ergatis waar verzekeringsarts(en) werken die voorheen verzekeringsarts bij UWV was en optrad in rechtbank inzake claimbeoordelingen. Ergatis zegt:

 

Omdat deze categorie (1 en2)  in het verleden te snel werd geduid, is destijds binnen het UWV afgesproken dat de verzekeringsarts zich ter onderbouwing van GBM verantwoord door scoring van rubriek I en II. De overige rubrieken worden dan niet gescoord

 

Deze werkwijze is zeer schadelijk en is in strijd met WIA en aanwijzingen CBBS Basisinformatie. Omdat deze werkwijze als een olievlek zich verspreid acht ik het zelfs in landsbelang dat hier direct een einde aan gemaakt wordt. 

 

Deze zienswijze leidt tot directe armoedeval van alle mensen met concentratie, aandacht en geheugen problematiek die bij een WIA beoordeling, door afwezigheid van 1.1 tot 1.7,  door arbeidsdeskundigen geschikt geacht worden voor functies in productie die in veelal een groot beroep doen op nauwkeurig kunnen werken in monotoon werk, met grote mate van concentratie, omdat deze arbeidsdeskundige de problematiek niet signaleert en hij geen inzage heeft in medisch dossier.

 

Hierdoor worden mensen met deze problematiek geschikt geachte voor functies en krijgen zij, geen WGA uitkering of een WGA uitkering die zo laag is dat zij er niet van kunnen leven, waardoor zij gedwongen zijn werk te zoeken terwijl ze uitgeput zijn met als uiteindelijk gevolg een beroep op sociale dienst als laatste vangnet en inlevering van het huis waarvoor zij hun hele leven hebben kromgelegen.

 

De Nederlandse Arbeidsinspectie maakt in haar rapportage Claimbeoordeling Psychische Problematiek 2018 reeds melding van onderdiagnostisering welke tot uiting komt in het achterwege laten van 1.1 tot 1.7 op FML.

Een correctie vanuit de overheid richting UWV heeft nog steeds niet plaatsgevonden waardoor alle partijen die te maken krijgen met UWV gaan meeveren met een verkeerd beleid mbt invullen 1.1 tot 1.7 Wat desastreuse gevolgen heeft voor mensen met problematiek op die punten. 

 

CBBS basisinformatie is glashelder over het invullen van de FML. Deze wordt uitsluitend ingevuld wanneer er geen sprake is van GDM Schattingsbesluit. Want wanneer daarvan sprake is dan hoeft de FML niet ingevult te worden omdat in dat geval er geen arbeidskundig onderzoek hoeft plaats te vinden. FML dient namelijk er toe om een voorselectie te maken ter ondersteuning van de arbeidsdeskundige zodat deze die functies handmatig kan gaan beoordelen (en dus niet aan de hand van FML)

 

blz. 37 CBBS basisinformatie aangehaald:

De rubrieken 1 en 2 zijn dusdanig ontworpen dat veelvoorkomende problemen in sociaal en persoonlijk functioneren, zoals bij deze categorie klanten voorkomen, op gestandariseerde wijze op de FML kunnen worden weergeven.Daarom worden deze rubrieken (1 en 2) alleen gebruikt om functies te selecteren voor clienten met benutbare mogelijkheden 

 

 

Een ZEER belangrijk punt nog op blz 55 CBBS Basisinformatie. . De uitleg over de wettelijke context

In de Nederlandse arbeidsongeschiktheidswet Is (het krijgen van) ziekte of gebrek als zodanig niet verzekerd, noch (het krijgen van) eventueel daaruit voortvloeiende handicaps. Wel verzekerd is het verlies van verdienvermogen dat het gevolg is van ziekte of gebrek. Om dit vast te stellen beoordelen we wat iemand op de reguliere arbeidsmarkt kan verdienen en hoe zich dat verhoudt tot wat hij voorheen kon verdienen, gegeven de kenmerken die hij heeft, welke worden samengevat als zijn krachten en bekwaamheden. Onder de 'krachten' vallen eventueel ook beperkingen die niet voortvloeien uit ziekte of gebrek. De stelling dat dergelijke kenmerken niet verzekerd zijn en dat er daarom geen rekening mee moet worden gehouden bij het opstellen van de FML Is dus niet Juist. Dat dergelijke kenmerken op zich niet verzekerd zijn (geen deel uitmaken van het verzekerd object) is juist. Zij maken echter wel deel uit van het geheel van klantkenmerken dat bepalend is voor het verzekerd object l.c. hetgeen iemand voorheen kon verdienen. Deze kenmerken kunnen dan niet, op het moment dat het eventuele verlies aan verdienvermogen moet worden vastgesteld, bulten de beoordeling worden gelaten. Er zouden dan In feite verschillende grondslagen worden gehanteerd voor het bepalen van het verdienvermogen vóór respectievelijk na het optreden van de schade.

Het UWV Eindhoven gaat zover in deze werkwijze dat VA zelfs bevindingen uit neuro-psychologisch rapport aangaande verwerkingsnelheid, werkgeheugen en perceptueel denkvermogen in combinatie met ADHD niet weergeeft in zijn rapportage en 1.1 tot 1.7 niet invult, de uitleg over cognitieve beperkingen van client totaal niet weergevend schuift hij FML door aan arbeidsdeskundige die uitsluitend leest dat er cognitieve beperkingen aanwezig zijn zonder te weten welke invloed die beperkingen hebben op aandacht concentratie en geheugen.  Arbeidsdeskundige  B&B die door afwezigheid van volledige beschouwingen overgaat tot een verregaande eigen intepretatie van de FML

Het wordt tijd dat in navolging van CBBS basisinformatie de belangrijkste taken van de verzekeringsarts en arbeidsdeskundige nog eens goed worden weergegeven. 

De belangrijkse taak is niet opstellen van de FML door verzekeringsarts of het interpreteren van deze FML door arbeidsdeskundige.  FML is een selectiemiddel en geen communcatiemiddel.

VA dient via volledige Beschouwingen, in taal te communiceren met de Arbeidsdeskundige. Die beschouwingen horen volledig te zijn en bevat omschrijving aangaande

- de wijze waarop client wordt gehinderd in beweging (life is motion) naar zichzelf toe, binnen samenlevingsverband (microniveau ICF), binnen sociale verbanden familie, vrienden, clubs, buurt (meso niveau ICF), en in maatschappij, overheid, medische zorg, politie, werk etc. (macro niveau)

- per FML onderdeel een uitleg over hoe medische beperking(en) een beperking in werk veroorzaakt / veroorzaken

- termijn waarop verbeteringen te verwachten zijn

De belangrijkste taak van de arbeidsdeskundige is de beantwoording van de vraag of client tegemoet kan komen aan de eisen van de werkgevers in de functies die arbeidsdeskundige geschikt acht voor client. Hiervoor is geen raadpleging CBBS software nodig. Hiervoor dient arbeidsdeskundige een volledig beeld te vormen op basis van volledige Beschouwingen, volledig klantprofiel met daarin beschreven hoe client zijn functie vervulde op taakniveau, alsmede dient hij een volledig beeld te vormen van de functies door grondig onderzoek (vacature omschrijvingen, internet, navraag bij ADA, youtube, internet. 

Eisen van werkgever liggen niet op medisch arbeidskundig vlak maar zijn gebaseerd op eisen verbonden aan werkproces voortvloeiend uit aanbod van dienst(en) en/of product(en). Eisen die in functies in productiesfeer te maken hebben met werk dat niet door machines overgenomen kan worden. Nauwkeurig kunnen werken, in monotoon werk, met langdurige hoge concentratie van aandacht. ....

De werkwijze van UWV leidt niet alleen tot armoedeval maar ook tot een overbelasting van het rechtssysteem. Ik zie mij genoodzaakt om VA;s voor tuchtcollege te slepen. En ook was ik genoodzaakt bezwaar en beroep in te stellen. 

In totaal zijn er in reintegratie en WIA beoordeling meer dan 1000 pagina's volgeschreven. Een totale tijdsverspilling en overbelasting in prive en van de maatschappij.  Terwijl in neuro-psychologisch rapport duidelijk stond dat client problematiek in verwerkingssnelheid, werkgeheugen en aandacht had, een onnauwkeurige werkhouding en in expertise een slecht copingsmechanisme werd genoteerd alsmede neiging tot fysieke overvraging en bagatalisering van klachten werden geen beperkingen genoteerd in 1.1 tot 1.7 ook niet in B&B waarbij in een te laat in gezette bottle-neck de AD B&B tot een geheel eigen interpretatie van de FML overgaat, bij afwezigheid van een uitleg over cognitieve beperkingen, zonder opstelling Klantprofiel waarvan UWV zegt dat deze globaal dient te zijn omdat AD en A(I)D anders onnodig gehinderd worden bij het selecteren van functies. 

Waarbij UWV totaal niet begrijpt dat klantprofiel een beoordelingsmiddel is en niet een selectiemiddel.

Al met al adviseer ik u om hier heel snel aandacht aan te besteden. 

UWV aansturing te geven TER VOORKOMING VAN ARMOEDEVAL

WELKE EEN GROOT PROBLEEM WORDT IN DE SAMENLEVING MEDE GEZIEN DE LONG COVID PROBLEMATIEK MAAR OOK VANWEGE BEOORDELING NIET AANGEBOREN HERSENLETSEL, ME, LVB, ADHD, AUTISME ETC.  

Willen we mensen beoordelen en al dan niet begeleiden naar werk of beschermd werk dan dient het UWV uit te gaan van een volledig klantbeeld. 

De FML geeft uitsluitend beperkingen gecodeerd aan. 

Communicatie op basis van FML TUSSEN AD EN VA leidt in 100% van de gevallen tot een onjuiste beeldvorming en is ook totaal onlogisch.

Eerst gaat VA het beeld van client teruggbrengen tot coderingen waardoor 3/4 van totaalbeeld van client wegvalt omdat coderingen slechts 2 tot 5 grijswaarden kent. 

En daarna gaat AD zich een beeld vormen van client op basis van de beperkte grijswaarden ?

Het overdragen van beperkingen van client via morse tekens door VA om die vervolgens weer te laten ontcijferen door AD is een werkwijze die zeer inefficient is en die zeer veel werk veroorzaakt. Wanneer de overheid zich bewust wordt van taken, bevoegdheden, taakstellingen etc. dan kan een enorme besparing worden gerealiseerd in geld, tijd en energie. 

Het werkproces bij UWV is nu als volgt 

 

client                FML client    wat AD eruit haalt   wat AD beoordeelt  aan de hand van FML

Is het de taak van de arbeidsdeskundige de puzzelstukjes, de cijfermatige coderigen op de FML weer aan elkaar te plakken tot een volledig beeld ? 

Is het de taak van de verzekeringsarts een puzzel op te stellen voor de AD zodat hij die puzzel kan gaan oplossen ? 

Dat is wel een heel omslachtige werkwijze. Zitten we in een oorlog waarbij we alleen nog de mogelijkheid hebben om te communiceren in morse tekens ??   Of hebben we gewoon taal tot onze beschikking om beeld van client door VA te laten beschrijven en over te laten dragen aan de AD.  Er is voor een beoordeling uitsluitend een FML nodig om voorselectie te maken van functies en achteraf na beantwoording van de eerste vraagstelling kan client te gemoet komen aan de eis van werkgevers mocht zich een vacature voordoen, de conclusies te controleren, zodat ook medische beperkingen niet worden overgeschreden. 

Het is zeer droevig dat UWV niet verder komt dan met met FML in de hand signaleringen in CBBS af te lopen ter motivatie van functies zonder totaalbeeld van client. Een methode gericht op het voorkomen van de toestroom van mensen in WGA en IVA.

Een methode die rechtstreeks leidt tot overvraging van clienten.

IK kan u zeggen dat door deze werkwijze ik reeds in 2004 in WAO belande door een totale overvraging op dat moment.  De reden waarom de maatschappij wederom een zeer hoogbegaafde burger voorgoed in dusdanig burnout plaatste met als gevolg dat volledig herstel niet meer mogelijk is en wederom aangetast werd als gevolg van de wijze waarop UWV omgaat met beoordeling van partner waardoor een verregaande machtstrijd met de overheid moest worden aangegaan. 

De overheid moet eens bedenken dat het aangaan van die machtstrijd een enorme verspilling is van gelden en energie en uitsluitend een verdergaande afstand tussen overheid en burger creeert waarbij burgers, zoals te zien is bij de boeren overgaan tot agressie.

Onderdrukking leidt tot agressie.   Ik raad u de film aan The Joker geen verheerlijking van geweld maar te zien is hoe onderdrukking van lagere kasten om maar even in Indiase termen te spreken, leidt tot agressie. 

Ik raad u aan om het Interdeparmentale Rapport van Min. van Fin. mensen met LVB 2019 te lezen waarin zij melding maakt van het feit dat 45% van de gevangenissen bevolkt wordt door mensen met LVB. Wanneer mensen met LVB niet in een Wajong terecht komen of later in het leven in IVA door de werkwijze aangaande 1.1 tot 1.7 leidt dit automatisch tot overvraging met als gevolg een terugval in de maatschappij een algehele ontreddering van kwetsbare mensen, financiele terugval, verval tot alcohol en drugs, en uiteindelijk om te overleven overvallen, diefstal etc. 

Met vriendelijke groet,

S.A. Leemans,

Jurist tegen wil en dank

 

Reactie plaatsen

Reacties

Ali Yazici
2 maanden geleden

Goedenavond,

Ik neem contact op omdat ik hulp nodig heb bij mijn WIA-aanvraagproces. Ik heb een dossier opgebouwd en ook een ergatis traject afgerond. Door de informatie op uw website twijfel ik of alles goed zal verlopen. De aanvraag moet uiterlijk 5 november worden ingediend. Kunt u mijn dossier doornemen en mij vertellen hoe het proces verloopt en wat de kosten zijn?

Alvast bedankt!