Zelf jurisprudentie zoeken
Dit is vrij eenvoudig via Rechtspraak.nl en kan uw gelijk in de rechtbank verregaand ondersteunen
Duurzaamheid
CLI:NL:CRVB:2009:BH1896
Duurzaamheid en bottle-neck
CRVB:2015:763
Voorziene operatie heeft geen betekenis afweging WGA / IVA dient genomen te worden
Wanneer een bottle-neck wordt ingezet moet verzekeringsarts inschatting herstel afgeven
Motivatie die ten grondslag ligt aan inzet bottle-neck analyse ontbreekt.
ECLI:NL:RBOBR:2021:3143
Volgens vaste jurisprudentie dient verzekeringsarts dient de inschatting van de verzekeringsarts van de kans op medisch herstel, in het eerste jaar en daarna volgende jaren te berusten op een concrete en deugdelijke afweging van feiten en omstandigheden die bij de betreffende indivuele verzekerde aan de orde zijn. AO% in bottle-neck zegt niets wanneer de verzekeringsarts geen uitspraak heeft gedaan over de termijn waarop verbeteringen te verwachten zijn. Arts moet eerst uitspraak doen over medische duurzaamheid van de AO conform CRVB 2009:1896
ECLI:NL:CRVB:2014:2519
Wanneer er sprake is van een situatie waarbij er een afweging dient plaats te vinden aangaande WIA of IVA dan kan de uitkomst van deze bottle-neck geen uitkomst geven op deze vraag. VA dient alvorens een bottle-neck in te zetten eerst de vraag te beantwoorden op welke termijn verbeteringen te verwachten zijn
en een gemotiveerde afweging te maken aangaande zijn beslissing dat cliënt ondanks zijnhuidige situatie, zijn werkverleden, het samenspel van al zijn blijvende beperkingen fysiekeen mentaal, nog geschikt is voor een reguliere werkomgeving. Een AO% is geen anwoord op de vraagstelling aangaande de duurzaamheid.
(6.4 in uitspraak ECLI:NL:CRVB:2014:2519
Anders dan waarvan het Uwv blijkens het gestelde in zijn onder 4.2 vermelde begeleidende schrijven van 14 juni 2011 lijkt uit te gaan, strekt de raadpleging van een arbeidsdeskundige in een dergelijk geval niet tot beoordeling van de duurzaamheid van de volledige arbeidsongeschiktheid - het beoordelen van de duurzaamheid van beperkingen is en blijft een uitsluitende taak van de verzekeringsarts - maar strekt deze louter tot beantwoording van de vraag of niet reeds de door deverzekeringsarts als blijvend aangemerkte arbeidsbeperkingen tot volledige arbeidsongeschiktheid leiden. Niet valt in te zien dat, zoals door het Uwv is betoogd,een dergelijke beoordeling in strijd zou komen met de ter zake van IVA-beoordelingen tot stand gekomen rechtspraak van de Raad, zoals de door het Uwv in dit verband
genoemde uitspraak van 4 februari 2009, ECLI:NL:CRVB:2009:BH1896 en/of met heteigen beoordelingskader, dat immers is gericht op beoordeling door verzekeringsartsen van de duurzaamheid van arbeidsbeperkingen.
Bij eindbeoordeling van WIA dient deze niet te geschieden uitsluitend aan de hand van het aflopen van signaleringen. Bij rubrieken 1 en 2 is altijd een handmatige beoordeling nodig omdat daar de signaleringen niet automatisch naar boven komen.
de inhoudelijk beoordeling heeft plaatsgevonden via het aflopen van signaleren CLI:NL:CRVB:2004:AR4717, ECLI:NL:CRVB:2006:AY9971 en ECLI:NL:CRVB:2007:AZ9153 en blz 50, 62, 64 en 72 Basisinformatie CBBS
ECLI:CRVB:2006:AY9980, 9976, 9974, 9973, 9971 (dus niet FML langs signaleringen) Wanneer hij de FML langs de signaleringen legt mist hij het totaalbeeld van de functie en de klant en dan is al het werk voorniets gedaan.
Jobcoach is geen voorziening die in WIA beoordeling een rol kan spelen
ECLI:NL:CRVB:2017:1648
4.3.
In zijn uitspraak van 19 februari 2016, ECLI:NL:CRVB:2016:913, heeft de Raad het standpunt van het Uwv onderschreven dat het de taak van de verzekeringsarts is om een gemotiveerd beeld te geven van de begeleidingsbehoefte die het gevolg is van de medische toestand van de betrokkene. De arbeidsdeskundige dient vervolgens bij het selecteren van functies rekening te houden met de aldus vastgestelde begeleidingsbehoefte. De arbeidsdeskundige zal moeten beoordelen of, en motiveren dat in de functies in de vastgestelde begeleidingsbehoefte kan worden voorzien. Het instrument van de jobcoach speelt hierbij geen rol. De jobcoach is een voorziening in het kader van de re-integratie en is in het kader van de arbeidsongeschiktheidsbeoordeling niet van belang, noch voor het medische, noch voor het arbeidskundige aspect. De Raad heeft hieruit geconcludeerd dat de voorziening van de jobcoach in het kader van de arbeidsongeschiktheidsbeoordeling geen rol kan spelen.
blz 85 CBBS basisinformatie
Uitspraak Centrale Raad van Beroep (03/4418 UN AU8161); 'Binnen het theoretische
kader van de arbeldsongeschiktheldsschattlng Is geen plaats voor op concrete en
daadwerkelijke Invulling van functies toegesneden voorwaarden.
De beoordeling van alle K's en D's binnen de functies die arbeidsdeskundige geschikt acht voor cliënt
Zodra Arbeidskundige besluit dat hij geen geschikte functies heeft kunnen vinden hoeft hij niet meer alle niet-eindgeselecteerde functies van motiveringen te voorzien, hetgeen wel de bedoeling is wanneer hij overgaat tot aflopen van signaleringen aan de hand van de FML (zie bladzijde 75 CBBS basisinformatie) hij bij alle functies notities maakt (heeft AD niet gedaan) en dat hij binnen de functies die hij geschikt acht alle signaleringen van motivering voorziet, inclusief alle K's en D's, waarvan CBBS Basisinformatie zegt dat dit een verplichting is voortvloeiend uit jurisprudentie CRVB blz. 76 CLI:NL:CRVB:2007:BA2860
Bij invullen van de FML dient de verzekeringsarts de laagste waarden aan te houden bij reiken, staan, lopen etc
ECLI:NL:CRVB:2007:AZ9153 maar ook CBBS basisinformatie geeft hierover duidelijke instructies – bij diverse waarden zoals reiken, staan, lopen ed. vul de laagste waarde in
Op rechtspraak.nl kunt u zelf ook gaan zoeken. Het vergt tijd maar het levert wellicht goede jurisprudentie op waarnaar u kunt verwijzen wat natuurlijk altijd een goede ondersteuning van uw gelijk
Vermenging WIA beoordeling met reintegratie
In zijn uitspraak van 19 februari 2016, ECLI:NL:CRVB:2016:913, heeft de Raad het standpunt van het Uwv onderschreven dat het de taak van de verzekeringsarts is om een gemotiveerd beeld te geven van de begeleidingsbehoefte die het gevolg is van de medische toestand van de betrokkene. De arbeidsdeskundige dient vervolgens bij het selecteren van functies rekening te houden met de aldus vastgestelde begeleidingsbehoefte. De arbeidsdeskundige zal moeten beoordelen of, en motiveren dat in de functies in de vastgestelde begeleidingsbehoefte kan worden voorzien. Het instrument van de jobcoach speelt hierbij geen rol. De jobcoach is een voorziening in het
kader van de re-integratie en is in het kader van de arbeidsongeschiktheidsbeoordeling niet van belang, noch voor het medische, noch voor het arbeidskundige aspect. De Raad heeft hieruit geconcludeerd dat de voorziening van de jobcoach in het kader van de arbeidsongeschiktheidsbeoordeling geen rol kan spelen. De door de verzekeringsarts en arbeidsdeskundige bezwaar en beroep gestelde noodzaak van begeleiding roept de vraag op of de voor appellant noodzakelijk geachte begeleiding binnen het hiervoor beschreven leidinggevende en collegiale kader blijft en of appellant niet veeleer is aangewezen op werk onder beschutte omstandigheden. Het door het Uwv
ingenomen (impliciete) standpunt dat van dit laatste geen sprake is, is onvoldoende gemotiveerd. In dit verband wijst de Raad ook op zijn uitspraken van 14 oktober 2016 (ECLI:NL:CRVB:2016:3890, overwegingen 4.1 e.v.) en 3 maart 2017 (ECLI:NL:CRVB:2017:1027, overwegingen 4.5 e.v.).
Het gebeurd nog al eens dat het UWV niet goed het onderscheid weet te maken tussen reintegratie en WIA beoordeling. Het gaat er om dat bij een WIA beoordeling een client mocht zich een vacature voordoen tegemoet kan komen aan de eisen van de werkgever en probleemloos zonder bijzondere voorwaarden stellend aan het werk zou kunnen gaan. Het stellen van specifieke voorwaarden door verzekeringsarts of arbeidsdeskundige aan werkomgeving of werkgever kunnen de vorm aannemen van reintegratie voorwaarden en hebben dan niets meer met een WIA beoordeling van doen. Blz 85 CBBS Basisinformatie jurisprudentie CRVB 03 4418 EJN AU 8161
De arbeidsdeskundige zal moeten beoordelen of, en motiveren dat in de functies in de vastgestelde begeleidingsbehoefte kan worden voorzien. Het instrument van de jobcoach speelt hierbij geen rol. De jobcoach is een voorziening in het kader van de re-integratie en is in het kader van de arbeidsongeschiktheidsbeoordeling niet van belang, noch voor het medische, noch voor het arbeidskundige aspect. De Raad heeft hieruit geconcludeerd dat de voorziening van de jobcoach in het kader van de arbeidsongeschiktheidsbeoordeling geen rol kan spelen.ECLI:NL:CRVB:2017:1648 ECLI:NL:CRVB:2017:1648 ECLI:CRVB:2016:913
03 4418 LJN AU 1161 ECI:NL:CRVB:2005:AU 81861 en Een jobcoach is niet een voorwaarde die past in kader van WIA beoordeling. Dit is een aspect dat bij reintegratie ter sprake komt.
CBBS en FML dienen ter selectie van functies en niet ter beoordeling van die functies
CRVB:2006:AY9980 UWV die zelf beaamt dat CBBS en FML dienen ter selectie en niet ter beoordeling van functies