Zelf jurisprudentie zoeken

Dit is vrij eenvoudig via Rechtspraak.nl en kan uw gelijk in de rechtbank verregaand ondersteunen


Duurzaamheid

CLI:NL:CRVB:2009:BH1896

Duurzaamheid en bottle-neck

CRVB:2015:763

Voorziene operatie heeft geen betekenis afweging WGA / IVA dient genomen te worden

Wanneer een bottle-neck wordt ingezet moet verzekeringsarts inschatting herstel afgeven

Motivatie die ten grondslag ligt aan inzet bottle-neck analyse ontbreekt.

ECLI:NL:RBOBR:2021:3143 

Volgens vaste jurisprudentie dient verzekeringsarts dient de inschatting van de verzekeringsarts van de kans op medisch herstel, in het eerste jaar en daarna volgende jaren te berusten op een concrete en deugdelijke afweging van feiten en omstandigheden die bij de betreffende indivuele verzekerde aan de orde zijn. AO% in bottle-neck zegt niets wanneer de verzekeringsarts geen uitspraak heeft gedaan over de termijn waarop verbeteringen te verwachten zijn. Arts moet eerst uitspraak doen over medische duurzaamheid van de AO conform CRVB 2009:1896

ECLI:NL:CRVB:2014:2519

Wanneer er sprake is van een situatie waarbij er een afweging dient plaats te vinden aangaande WIA of IVA dan kan de uitkomst van deze bottle-neck geen uitkomst geven op deze vraag. VA dient alvorens een bottle-neck in te zetten eerst de vraag te beantwoorden op welke termijn verbeteringen te verwachten zijn
en een gemotiveerde afweging te maken aangaande zijn beslissing dat cliënt ondanks zijnhuidige situatie, zijn werkverleden, het samenspel van al zijn blijvende beperkingen fysiekeen mentaal, nog geschikt is voor een reguliere werkomgeving.  Een AO% is geen anwoord op de vraagstelling aangaande de duurzaamheid.

(6.4 in uitspraak ECLI:NL:CRVB:2014:2519
Anders dan waarvan het Uwv blijkens het gestelde in zijn onder 4.2 vermelde begeleidende schrijven van 14 juni 2011 lijkt uit te gaan, strekt de raadpleging van een arbeidsdeskundige in een dergelijk geval niet tot beoordeling van de duurzaamheid van de volledige arbeidsongeschiktheid - het beoordelen van de duurzaamheid van beperkingen is en blijft een uitsluitende taak van de verzekeringsarts - maar strekt deze louter tot beantwoording van de vraag of niet reeds de door deverzekeringsarts als blijvend aangemerkte arbeidsbeperkingen tot volledige arbeidsongeschiktheid leiden. Niet valt in te zien dat, zoals door het Uwv is betoogd,een dergelijke beoordeling in strijd zou komen met de ter zake van IVA-beoordelingen tot stand gekomen rechtspraak van de Raad, zoals de door het Uwv in dit verband
genoemde uitspraak van 4 februari 2009, ECLI:NL:CRVB:2009:BH1896 en/of met heteigen beoordelingskader, dat immers is gericht op beoordeling door verzekeringsartsen van de duurzaamheid van arbeidsbeperkingen.

 


Bij eindbeoordeling van WIA dient deze niet te geschieden uitsluitend aan de hand van het aflopen van signaleringen. Bij rubrieken 1 en 2 is altijd een handmatige beoordeling nodig omdat daar de signaleringen niet automatisch naar boven komen. 

de inhoudelijk beoordeling heeft plaatsgevonden via het aflopen van signaleren CLI:NL:CRVB:2004:AR4717, ECLI:NL:CRVB:2006:AY9971 en ECLI:NL:CRVB:2007:AZ9153 en blz 50, 62, 64 en 72 Basisinformatie CBBS

ECLI:CRVB:2006:AY9980, 9976, 9974, 9973, 9971 (dus niet FML langs signaleringen) Wanneer hij de FML langs de signaleringen legt mist hij het totaalbeeld van de functie en de klant en dan is al het werk voorniets gedaan.


Jobcoach is geen voorziening die in WIA beoordeling een rol kan spelen

ECLI:NL:CRVB:2017:1648

4.3.

In zijn uitspraak van 19 februari 2016, ECLI:NL:CRVB:2016:913, heeft de Raad het standpunt van het Uwv onderschreven dat het de taak van de verzekeringsarts is om een gemotiveerd beeld te geven van de begeleidingsbehoefte die het gevolg is van de medische toestand van de betrokkene. De arbeidsdeskundige dient vervolgens bij het selecteren van functies rekening te houden met de aldus vastgestelde begeleidingsbehoefte. De arbeidsdeskundige zal moeten beoordelen of, en motiveren dat in de functies in de vastgestelde begeleidingsbehoefte kan worden voorzien. Het instrument van de jobcoach speelt hierbij geen rol. De jobcoach is een voorziening in het kader van de re-integratie en is in het kader van de arbeidsongeschiktheidsbeoordeling niet van belang, noch voor het medische, noch voor het arbeidskundige aspect. De Raad heeft hieruit geconcludeerd dat de voorziening van de jobcoach in het kader van de arbeidsongeschiktheidsbeoordeling geen rol kan spelen.

blz 85 CBBS basisinformatie

Uitspraak Centrale Raad van Beroep (03/4418 UN AU8161); 'Binnen het theoretische
kader van de arbeldsongeschiktheldsschattlng Is geen plaats voor op concrete en
daadwerkelijke Invulling van functies toegesneden voorwaarden.


De beoordeling van alle K's en D's binnen de functies die arbeidsdeskundige geschikt acht voor cliënt

Zodra Arbeidskundige besluit dat hij geen geschikte functies heeft kunnen vinden hoeft hij niet meer alle niet-eindgeselecteerde functies van motiveringen te voorzien, hetgeen wel de bedoeling is wanneer hij overgaat tot aflopen van signaleringen aan de hand van de FML (zie bladzijde 75 CBBS basisinformatie) hij bij alle functies notities maakt (heeft AD niet gedaan) en dat hij binnen de functies die hij geschikt acht alle signaleringen van motivering voorziet, inclusief alle K's en D's, waarvan CBBS Basisinformatie zegt dat dit een verplichting is voortvloeiend uit jurisprudentie CRVB blz. 76 CLI:NL:CRVB:2007:BA2860

Bij invullen van de FML dient de verzekeringsarts de laagste waarden aan te houden bij reiken, staan, lopen etc

ECLI:NL:CRVB:2007:AZ9153 maar ook CBBS basisinformatie geeft hierover duidelijke instructies – bij diverse waarden zoals reiken, staan, lopen ed. vul de laagste waarde in

Op rechtspraak.nl kunt u zelf ook gaan zoeken. Het vergt tijd maar het levert wellicht goede jurisprudentie op waarnaar u kunt verwijzen wat natuurlijk altijd een goede ondersteuning van uw gelijk


Vermenging WIA beoordeling met reintegratie

In zijn uitspraak van 19 februari 2016, ECLI:NL:CRVB:2016:913, heeft de Raad het standpunt van het Uwv onderschreven dat het de taak van de verzekeringsarts is om een gemotiveerd beeld te geven van de begeleidingsbehoefte die het gevolg is van de medische toestand van de betrokkene. De arbeidsdeskundige dient vervolgens bij het selecteren van functies rekening te houden met de aldus vastgestelde begeleidingsbehoefte. De arbeidsdeskundige zal moeten beoordelen of, en motiveren dat in de functies in de vastgestelde begeleidingsbehoefte kan worden voorzien. Het instrument van de jobcoach speelt hierbij geen rol. De jobcoach is een voorziening in het
kader van de re-integratie en is in het kader van de arbeidsongeschiktheidsbeoordeling niet van belang, noch voor het medische, noch voor het arbeidskundige aspect. De Raad heeft hieruit geconcludeerd dat de voorziening van de jobcoach in het kader van de arbeidsongeschiktheidsbeoordeling geen rol kan spelen. De door de verzekeringsarts en arbeidsdeskundige bezwaar en beroep gestelde noodzaak van begeleiding roept de vraag op of de voor appellant noodzakelijk geachte begeleiding binnen het hiervoor beschreven leidinggevende en collegiale kader blijft en of appellant niet veeleer is aangewezen op werk onder beschutte omstandigheden. Het door het Uwv
ingenomen (impliciete) standpunt dat van dit laatste geen sprake is, is onvoldoende gemotiveerd. In dit verband wijst de Raad ook op zijn uitspraken van 14 oktober 2016 (ECLI:NL:CRVB:2016:3890, overwegingen 4.1 e.v.) en 3 maart 2017 (ECLI:NL:CRVB:2017:1027, overwegingen 4.5 e.v.).

Het gebeurd nog al eens dat het UWV niet goed het onderscheid weet te maken tussen reintegratie en WIA beoordeling.  Het gaat er om dat bij een WIA beoordeling een client mocht zich een vacature voordoen tegemoet kan komen aan de eisen van de werkgever en probleemloos zonder bijzondere voorwaarden stellend aan het werk zou kunnen gaan. Het stellen van specifieke  voorwaarden door verzekeringsarts of arbeidsdeskundige aan werkomgeving of werkgever kunnen de vorm aannemen van reintegratie voorwaarden en hebben dan niets meer met een WIA beoordeling van doen. Blz 85 CBBS Basisinformatie jurisprudentie CRVB 03 4418 EJN AU 8161

De arbeidsdeskundige zal moeten beoordelen of, en motiveren dat in de functies in de vastgestelde begeleidingsbehoefte kan worden voorzien. Het instrument van de jobcoach speelt hierbij geen rol. De jobcoach is een voorziening in het kader van de re-integratie en is in het kader van de arbeidsongeschiktheidsbeoordeling niet van belang, noch voor het medische, noch voor het arbeidskundige aspect. De Raad heeft hieruit geconcludeerd dat de voorziening van de jobcoach in het kader van de arbeidsongeschiktheidsbeoordeling geen rol kan spelen.ECLI:NL:CRVB:2017:1648 ECLI:NL:CRVB:2017:1648 ECLI:CRVB:2016:913

03 4418 LJN AU 1161 ECI:NL:CRVB:2005:AU 81861  en Een jobcoach is niet een voorwaarde die past in kader van WIA beoordeling. Dit is een aspect dat bij reintegratie ter sprake komt.


CBBS en FML dienen ter selectie van functies en niet ter beoordeling van die functies

CRVB:2006:AY9980 UWV die zelf beaamt dat CBBS en FML dienen ter selectie en niet ter beoordeling van functies

 


Het ontbreken van de essentie van de mentale beperkingen in de FML

ECI:NLCRVB:2019:3755

Er is geen toereikende medische onderbouwing gegeven voor het niet aannemen van beperkingen in de rubriek 1 beoordelingspunten 1.1 (vasthouden van aandacht) 1.2 (verdelen van aandacht), 1.3 (herinneren in dagelijks functioneren), 1.4 (inzicht in eigen kunnen in dagelijks functioneren), 1.5 (doelmatig handelen), 1.6 (zelfstandig handelen)

ernstige psychische beperkingen ECLI:NL:CRVB:2013:1647 Op grond van vaste rechtspraak (zie bijvoorbeeld de uitspraak van de Raad van 4 september 2013, kan een verzekeringsarts een beperking stellen bij beoordelingspunten 1.1 tot en met 1.8, ook als geen sprake is van een ernstige stoornis, waarbij van belang is dat de beoordeling door de verzekeringsarts voldoende en inzichtelijk moet worden gemotiveerd.